Daria Gosek-Popiołek, ubiegająca się o fotel prezydenta Krakowa z ramienia komitetu Razem dla Krakowa, przedstawiła swoją wizję transportu publicznego w mieście.
Podziemne tramwaje, gęsta sieć połączeń, linia biegnąca przez Aleje Trzech Wieszczów, nowe drogi rowerowe oraz bezpieczeństwo i komfort pieszych – tymi sprawami obiecuje się zająć Daria Gosek-Popiołek. – Kierowany przeze mnie magistrat będzie zajmować korytarze tramwajowe w planach zagospodarowania, zanim zajmą je deweloperzy – zapewniła.
Flagowym projektem, jaki zapowiada KWW Razem dla Krakowa, jest budowa gęstej sieci połączeń tramwajowych oraz zupełnie nowe trasy, w tym tramwaj przez Aleje Trzech Wieszczów. W celu zapewnienia szybkiego i bezkolizyjnego transportu szynowego zapowiada budowę nowych podziemnych tuneli tramwajowych w centrum miasta. – Znacząco zwiększymy też nakłady na nowy tabor i utrzymanie istniejących torowisk – mówiła.
Podziemne linie tramwajowe, czyli tak zwane premetro, miałyby powstać na dwóch nowych trasach. Linia TX3 będzie biec od Hali Targowej przez Wesołą, Pocztę Główną, Rynek, Teatr Bagatela, Plac Inwalidów aż do skrzyżowania Lea/ Urzędnicza. Linia TX4 połączyłaby rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Rynek i Miasteczko Studenckie AGH.
Planowane nowe linie tramwajowe:
Linia TX1: Nowy Kleparz, Grottgera, Plac Inwalidów, AGH, Muzeum Narodowe, Jubilat, Rynek Dębnicki*, ICE, Ludwinów, Rondo Matecznego (w wariancie podziemny odcinek od Muzeum Narodowego do ICE).
Linia TX2: Cichy Kącik, Miasteczko AGH, Podchorążych, Łobzów PKP.
Linia TX3 (premetro, linie podziemna): Hala Targowa, Wesoła/Poczta Główna, Rynek, Teatr Bagatela, Plac Inwalidów, Lea/Urzędnicza.
Linia TX4 (premetro, linia podziemna): rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Rynek, Teatr Bagatela, Krupnicza, Czarnowiejska, Miasteczko Studenckie AGH.
Ważną częścią programu lewicy są także bezpieczeństwo i komfort pieszych oraz powstanie nowych dróg rowerowych.
KWW Razem dla Krakowa planuje przeprojektować infrastrukturę drogową w miejscach, w których dochodzi do największej liczby potrąceń. Takim „czarnym punktem” jest chociażby przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania wspomnianej ul. Armii Krajowej i Bronowickiej (w okolicach kościoła).
– Przykład Jaworzna pokazuje, że jest to możliwe. Rozmawialiśmy z tamtejszymi urzędnikami o tym, jak udało im się właściwie wyeliminować wypadki na drogach. Musimy budować infrastrukturę tak, aby uniemożliwiała łamanie przepisów – np. poprzez budowę podniesionych przejść dla pieszych – tłumaczyła Joanna Grzymała-Moszczyńska, kandydatka na radną.